זכות וכוח במדיניות

המאמר שלפנינו עוסק בוויכוח היסטורי מכונן שהשפיע על המאבק הציוני להקמת מדינה יהודית ריבונית. במרכז המאמר עומדת השאלה הטעונה: האם השימוש בכוח היה הכרחי, מותר או אפשרי כדי לממש את זכותו של העם היהודי למולדת חופשית? בגין מציג שני מחנות מנוגדים בקרב הציבור היהודי: אלו שדחו את השימוש בכוח, ותמכו בדיפלומטיה, עליונות מוסרית או רכישת קרקעות בדרכי שלום, ואלו, כמוהו, שראו בהתנגדות מזוינת אמצעי הכרחי לשחרור לאומי. המאמר, שנכתב חמש שנים לאחר קום המדינה, משקף את תוצאות הוויכוח האידיאולוגי הזה, מבקר את מדיניות ההנהגה הישראלית לאחר העצמאות, ומדגיש את המתח המתמשך בין המושגים "זכות" ו"כוח" בעיצוב גורלה של האומה

הצעות לסדר-היום – מצב הבטחון – הישיבה המאתים-וארבעים-ושתים של הכנסת השניה יום שני, כ״ה סיון תשי״ג 8 יוני 1953

בגין טוען שמצב הביטחון החמיר בתקופה האחרונה ודורש תשובות מאחראים לכך – משר הביטחון וראש הממשלה דוד בן-גוריון. בגין מדגיש שבמצב הנוכחי אין לא שלום ולא ביטחון לאזרחי ישראל, בידוד דיפלומטי של המדינה גובר וכתוצאה מכך המדינה הופכת בפועל לגטו עם נשק.

מדינאי גדול של אימפריה קבצנית

במאמר זה מתייחס בגין למעמדה העולמי של בריטניה . בהתייחסו למאמר בשבועון האנגלי "אוקונימסט" בה כונתה בריטניה כמדינה קבצנית ובהתיחסותו לדברי צ'רציל בפרלמנט האנגלי שקרא לשוב לשיטת הדיפלומטיה החשאית ולהקים מועדון של מעצמות . בגין טוען כי דברים אלה של צ'רציל נאמרו בעקבות ירידת קרנה של בריטניה כמעצמה אזורית למען המשך השפעתה של בריטניה והרמת המוראל של עמה .בגין טוען כי המחתרת המצרית אינה חזקה כ"כ שכן בריטניה הודיעה כי אין היא זקוקה לעזרת ארה"ב (מה שמעיד על חוזק המחתרת העברית בימי המרד שכן אז נזקקו הבריטים לעזרה אמריקאית ) עוד טוען בגין כי דבריו הידידותיים בעדה של ישראל הם אינם מעידים על אהבה לישראל (בגין מזכיר את קריעת עבר הירדן ע"י צ'רציל ואת אי הצלת יהודי ארופה בשואה בגלל המדיניות הבריטית) הם מעידים דווקא על התאמת המדיניות הבריטית למצב הנוכחי בו זקוקים לישראל לשם שמירת בריטניה על תעלת סואץ . בגין מציין את עובדת היותו של צ'רציל מדינאי גדול ומציין את הצורך במדינאי כזה גם בישראל.

מנחם בגין בעצרת עם גדולה בזכרון יעקב , ארצנו כולה תשוחרר – לנו תהי

העיתון מביא מדברי בגין בכנס האזורי השני של תנועת ה"חרות" בשומרון ב12/4. בהתייחסו למצב בברה"מ בעקבות מותו של סטאלין אמר בגין כי כמו שאף אחד לא האמין כי יבוא יום וסטאלין ימות כך יתחוללו תמורות בברה"מ כי השלטון בקרמלין הוא שלטון מחתרת .בהתייחסו לזיכוי הרופאים אמר בגין כי הצדק תמיד יוצא לאור וכי יד החרות תמיד תהיה על העליונה וכך גם בישראל כי שלטון מפא"י מבוסס על שקר כי בן –גוריון הוא לא המשיח .בגין טען כי מפא"י איננה מפלגת הרוב ועל אף פי שניתנו לה כ250,000 קולות הם נלקחו בכוח שליטתה על פת הלחם . בגין טען כי שלטון מפא"י לא הביא שלום כמובטח וכי בשלטון מפא"י המצב הביטחוני גרוע מה שגורם להרג יהודים רב וכי בשלטון מפא"י הכלכלה הרוסה שכן אסור לשליט להפוך למפרנס וכי אין כל חרות לאזרח במשטר שכזה . בגין הצהיר כי תוכניתה של מפלגתו היא בעד הפרדה מוחלטת בין מפלגה ,איגוד פועלים ומפעלי תעשיה .עוד תקף בגין את הציונים הכלליים על שמשתפים פעולה עם שלטון מפא"י .בגין הצהיר כי האמת סופה לנצח ואכןשלטון מפא"י יוחלף.

מ. בגין הכריז אתמול באספית עם בחיפה אם תרצו לא ירחק היום ובירושלים ורבת עמון יתקיימו תהלוכות גיל של צבא המשחררים העבריים.

העיתון מביא מדברי בגין באסיפת בחירות לכנסת ה2 ב21/7 בקולנוע "ארמון " בחיפה בו אמר בין היתר כי עם ישראל מעולם לא הכיר בויתור על עבר הירדן . בהתייחסו לרציחתו של עבדאללה אמר בגין כי לישראל אין כל סיבה להצטער על מותו שכן עבדאללה סימל את ביתור ארצנו וגזילת נחלתנו .בגין טען כי הסדר הבריטי באזור מתמוטט וכי על ממשלת ישראל היה לנצל את שעת הכושר של מותו של עבדאללה ולכבוש את עבר הירדן .בגין הביע את אמונתו שיום יבוא ועבר הירדן תחזור להיות שלנו וכי ברבת עמון ובי"ם העתיקה יתנהלו תהלוכות של צבא המשחררים.