שברו את הכלים ולא משחקים

בגין דן בהתבטאויותיו האחרונות של בן –גוריון שטען כי בגין שואף לשלטון יחיד וכמו כן טען בן –גוריון כי ההבדל בין בגין לז'בוטינסקי רב וכי בגין הוא יליד המאה ה- 20 ואילו ז'בוטינסקי יליד המאה ה- 19. בגין טוען כי צדק בן –גוריון שטען כי בגין נולד בין שני מלחמות העולם שבהם צמחו הפאשיזם והנאציזם ובגלל כך הוא למד לשנוא אותם. בגין טוען כי אין להשתחוות לפני החזק אלא לפני הצודק וכי חרות האדם היא תכליתו. בהתיחסו להצעתו של בן –גוריון כי בבחירות לכנסת ה-7 תשונה שיטת הבחירות טוען בגין כי רצונו של בן –גוריון שמפא"י תשלוט שלטון ממושך . בגין יוצא נגד כוונתו של בן גוריון כי הכנסת ה-6תעסוק בבעיות של שינוי שיטת הבחירות כדי שהשיטה החדשה תכנס לתוקפה בכנסת ה-7.

מוסד חדש – רמטכ"לים לשעבר

במאמר זה מתייחס בגין לרצונו של בן גוריון, שאינו עוד ראש ממשלה, לשוב לשלטון ולשנות את שיטת הבחירות בישראל לבחירות אזוריות. לטענתו של בגין, מדובר בניסיון לתת רוב למפא"י בכנסת, בעו אין לה רוב בעם. בן גוריון ניסה לגייס רמטכ"לים לשעבר לצורך עניין זה, ובגין מציג עמדה שלפיה אל להם לגנרלים לשעבר, שלא נוטלים חלק פעיל בפוליטיקה, להתערב בעניינים פוליטיים באצטלא של רמטכ"ל לשעבר. בנוסף מבקש בגין להכניס לפרופורציות את העלבון שחשו אנשים מכך שבן גוריון הגדיר את משה דיין כרמטכ"ל הטוב ביותר, וטוען כנגדם שהם לא הבינו את ההתרגשות של יוצאי המחתרות מהשכחתם וממחיקתם המכוונת מן ההיסטוריה של הקוממיות

לעג הדימוקרטיה החד-מפלגתית

במאמר זה דן בגין במשטרים חד-מפלגתיים, טוטליטארים. בגין טוען, כי משטרים אלה פועלים בניגוד לדמוקרטיה וכי משטר חד-מפלגתי הוא מסוכן. בגין מגיע למסקנה, כי דמוקרטיה קיימת בחלק קטן של העולם בלבד. בדברו על המשטר בישראל מצביע בגין על הסכנה שיש בסיסמת הבחירות האזוריות שעלולה להוביל למשטר חד-מפלגתי. בגין מדגיש כי "חרות" תפעל נגד ניסיון להשליט משטר כזה.

לקח מארץ רחוקה

במאמר זה דן בגין בחילופי השלטון הרבים שמתרחשים בקנדה כלקח לגבי ישראל. בגין מסביר כי השיטה האזורית רובית אשר נוסתה בקנדה לא הקימה משטר דו מפלגתי כפי שהבטיח בן-גוריון אלא מפלגות מיעוטים רבות. בגין טוען עוד כי חילופי השלטון הרבים שמתקיימים בקנדה מלמדים שקיימת רתיעה בקנדה מפני נתינת השלטון בידי מפלגה אחת.

הראשון של החמישית

במאמר זה מסכם בגין את המושב הראשון של הכנסת החמישית. בגין סוקר את המפלגות השונות וטוען בין היתר כי לדעתו לאחדות העבודה לא צפויה הצלחה רבה בבחירות לכנסת ה-6 וכי היא תמשיך לשאוף להמשך השותפות עם מפא"י. בגין טוען כי לדעתו יש סיכוי סביר שהכנסת ה5 תחזיק מעמד עד סיום כהונתה. בגין טוען עוד כי לא כמו בעבר מפא"י נחלשה ומתקשה לתפקד בממשלה . בגין עוד מציין שנשתנה היחס בקרב העם ל"חרות" וכי העם מבין שהוא זקוק ל"חרות".