מעשה פשה

במאמר זה מתייחס בגין לפרשת נפילת העיר העתיקה בי-ם במלחמת העצמאות. בגין טוען כי "חרות" טוענת עתה כפי שהיא טענה בעבר כי ניתן היה לכבוש את י"ם העתיקה בעשרת ימי הקרבות שקדמו להפוגה הראשונה. בגין מציין את דב יוסף שהיה מושל י-ם שמציין בספרו "קריה נאמנה" כי היה זה כשלון מצד ההגנה לא לכבוש את י-ם המזרחית. בגין תמה על שתיקתו של יוסף לאורך השנים במיוחד כאשר תיפקד כשר בממשלה. (בגין משווה אותו לפושה אותו צרפתי ששינה את דעותיו במהפכה הצרפתית). עוד יוצא בגין במאמר זה נגד רה"מ אשר אמר כי יכתוב זכרונות אך יתבע שהם יפורסמו אחרי שיתם כל הדור הזה משום שנעשו שגיאות ע"י אנשים מסוימים ואין הוא מעוניין לפגוע בהם. בגין טוען כי דברים אלה הם דברי טיפשות כי פירסומו של בן-גוריון יפגע בזכרם של המתים כי הם לא יוכלו להשיב לטענותיו של בן-גוריון.

ועידת פריס

"במאמר זה בגין מציין את אחת מארבעה עשר הנקודות של וילסון שהיא שינוי הנהגת דיפלומטיה חשאית לגלויה אשר מטרתה יהיה לקדם את האנוש ואת השלום. אולם, כעבור דורותיים, דווקא במערב, נוהגים בשיטת דיפלומטיה חשאית. בעוד שמנהיג הקומוניזם, שדוגל בסודיות, נהג אחרת ולמד את סודות התעמולה, ומציין את הישגיהם המדעיים, ושגיאתם של האמריקאים שנגרמה בעקבות פרשת המטוס יו-2 . בסוף המאמר, בגין טוען שוועידת פריס לא תניב תוצאות ואם לא יפרוץ משבר בקשר לבריה""מ – זה יהיה לטובה. פורסם בחרות כמאמר מערכת ללא חתימה. נמצא בכתב ידו של בגין בארכיון האישי שלו. "

חרושצ'וב מנסה להצדיק

במאמר זה בגין מבקר את הסכם חוזה אי ההתקפה שנחתם בין גרמניה לבריה"מ אשר לטענתו פתח את התוקפנות הגדולה ביותר בתולדות האנושות. הוא אינו מקבל את טענותיו של חורשצ'וב, יורשו של סטלין, אשר ניסה להצדיק את החוזה. בנוסף, הוא טוען כי ניתן היה למנוע את מלחמת העולם השנייה אלמלא השגיאות הפטליות שנתנו לגרמניה חוזק לתוקפן, ומכך בגין קורא ללמוד לקח כי מי שרואה את הסכם חוזה אי ההתקפה המעודד תוקפנות עם גרמניה הנאצית , כמוצדק – אינו רואה שום פגם במתן נשק סובייטי בידי דיקטטוריים פשיסטיים במזרח התיכון. פורסם בחרות כמאמר מערכת ללא חתימה. נמצא בכתב ידו של בגין בארכיון האישי שלו.

ממשל צבאי ובטחון

במאמר זה בגין דן על סוגיית הממשל הצבאי והצורך בהמשך קיומו. בגין סוקר את השתלשלות הדיון בכנסת על שאלת הממשל הצבאי לאורך השנים. בגין טוען כי הסיבה ש"חרות" לא הצביעה בעד חוק זה לפני הבחירות לכנסת ה-4 בגלל שהיא ידעה שמפא"י מביאה את הנושא לדיון בכנסת בשל שיקולים של ערב בחירות שהתבטא ברצונה להנהיג הקלות שונות בממשל הצבאי. בגין טוען כי עתה יש לדון בעניין ברצינות וכי "חרות" מציעה שלאחר תקופת המעבר יבוטל הממשל הצבאי.

לקח מצרפת

במאמר זה בגין מבקר את רצון מפא"י שהושמע בדיון על חוק המשמעת הקואליציונית, לשנות את שיטת הבחירות לבחירות איזוריות. הוא טוען כי כוונתה האמיתית, הנסתרת כביכול של מפא"י, היא להשיג רוב מוחלט בכנסת – בעוד שהיא מסווה זאת בסיפור כיסוי כי: "הנהגת שיטת בחירות איזוריות בישראל תביא להקמת משטר דו מפלגתי בה, כדוגמת אנגליה או אמריקה". בגין מראה מצרפת שקיימה שיטת בחירות אזוריות ובה בסופו של דבר לא הוקם משטר של שתי מפלגות, ולכן הנהגת שיטת בחירות אזוריות בישראל לא תביא כטענת מפא"י למשטר דו מפלגתי. לסיכום, שיטת בחירות איזורית מסוגלת למנוע את הקמתן של מפלגות נוספות. אך אם האומה מחולקת למפלגות רבות – אין שיטת בחירות זו מביאה להקמת משטר דו מפלגתי. שזהו, בעצם הלקח שניתן ללמוד מצרפת. פורסם בחרות כמאמר מערכת ללא חתימה. נמצא בכתב ידו של בגין בארכיון האישי שלו.