פרוטוקול מנאומו של מר בגין "אסיפת-עם"

ארכיון אישי - מרכז מורשת בגין
מאת:
מנחם בגין
מראה מקום:
ארכיון אישי - מרכז מורשת בגין י"ב אדר התשכ"א, 28 בפבואר 1961

ציטוטים נבחרים מתוך המאמר:

גבירותי ורבותי, צדק בדרך כלל נחשב למושג מופשט אם כי לפי הכרתנו אין גם מושג ממשי ממנו, עליון ונשגב. הכל באמת. הן זוכרים אתם את הפרוש האדיר של רש"י והכהן מוילנה בשפה עתיקת היומין: האמת מורכבת מ-3 אותיות וזה הוא ההסבר. הכל באמת: א' האות הראשונה, האות האחרונה ת' ובאמצע אות מ'. הכל באמת, ההתחלה האמצע והסוף. צדק, משפט ואמת נחשבים כדברים מופשטים אם כי הם ממשיים מאד. אבל בא היום וכל המושגים האלה מתרכזים סביב אדם אחד ועובדה אחרת, יהיה אשר יהיה.
מה הוא צדק במובן השפוט, הישיר והממשי ביותר? לתקן עוול. מה הוא עוול במובן הפשוט, הישיר והממשי ביותר? להאשים אדם שהוא עשה את אשר לא עש, להטיל עליו האשמה שבשקר ובעלילה יסודה, והנה כך קרה ואף על פי כן, למרות שנתנו ההוכחות האלה עדיין נאמר: "אינני יודע אם אפשר בכלל להגיע לחקר האמת, בכל זאת נתמנתה ועדה מיוחדת ע"י שר הבטחון דהיום מורכבת ממי שהיה היועץ המשפטי לממשלת ישראל במשך הרבה שנים והים מכהן כשופט בית המשפט העליון, מ-2 קציני צבא רמי דרגה. הם חקרו את הקצינים, הם חקרו את המסמכים, שמעו עדים ופרסמו את מסקנותיהם והנה המסקנה הבולטת ביותר: שבשנת 1955 בהופיעו בפני ועדת השניים מסר עדות שקר, נכון הדבר שהוא מסר עדות שקר. הממונה עליו קצין בדרגה יותר גבוהה, אמר לו למסור את עדות השקר, הורה לו, הסיח אותו אם להשתמש בשפת המשפט למסור עדות השקר והקצין הבכיר משניהם, אותו קצין אשר התדיין בשעתו עם שר הבטחון – מר לבון, הלך לשקר. בשפת השפט קואים לכך קשר. אין אצלנו בחוק הפלילי הגדרה מיוחדת לעוון ששמו קשר. יש סעיף 34 המדבר על מי שקושר קשר לבצוע פשע. יש סעיף 35 המדבר על מי שקושר קשר לבצוע עוון. יש סעיף 36 המדבר על מי שקושר קשר כדי לגרום נזק לגופו או שמו הטוב של כל אדם. אולם בתורת המשפט ישנם הגדרות מדוייקות מה הוא קשר ואחד מחכמי המשפט כך אמר: "קשר הוא עבירה ברשות עצמה ומגדירים אותה כהסכם של שני אנשים או יותר שתכליתו כל מטרה בלתי חוקית". והנה ועדת כהן וועדת השלושה הגיעו למסקנה ששלושה קציני צברא קשרו קשר: האחד למסור עדות כזב, השני לומר לו למסור עדות כזב והשלישי ידע על ההדחה ועל עדו ת הכזב עצמה. זהו קשר במובן הקלסי של המושג המשפטי ולכן עדים אנו כי לא זו בלבד שנמסרה עדות שקר ומישהו הדיח, אלא היה קשר מוחלט למסירת עדות שקר ולהדחה ולמסירתה.
בינתיים התפתחה הפרשה לשלב נוסף, מאחר שראש הממשלה ושר הבטחון דהיום אמר בישיבת מרכז מפא"י ראשית שאי אפשר להגיע לחקר האמת ושנית שהוא עצמו, לו הדבר היה תלוי בו, בכלל לא היה מתחיל בחקירה מחדש. הוא פרסם מסמך הודעה בפומבי שהועדה שהיא כבר השלישית בסדרה שנתמנתה ע"י המשלה מתוך מטרה אחת ויחידה להוציא את החקירה מידי ועדת חוץ ובטחון ולמה? משום שבועדה זו יושבים אנשי האופוזיציה והישיבה נתכנסה כתוצאה מדרישתה שלתנועת החריות וציונים-הכללים, ואני בוטח אזרחיות ואזרחים שכל עם ישראל ללא הבדל השקפה והשתייכות מפלגתית חייב תודה לידידי, חברי ועדת החוץ ובטחון מטעם תנועת החירות על אשר יזמו את קריאתה של ועדת החוץ והבטחון כדי לחקור במה שנקרא "פרשה", אחרת האמת לא היתה מתגלית והכזב, ועדויות השקר עדיין היו טמונות בארכיונים של הממשלה והאמת חייבת לנצח. מאחר שנתמנתה ועדת חקירה ממשלתית כדי להוציא מועדת החוץ והבטחון את עצם מהלך החקירה, היא ישבה והיא הגיעה למסקנה שלבון לא נתן את הוראה. צאו וראו! ועדה אחת לא הגיעה לשום מסקנה. ועדה שניה חקרה בעדות בפני בית המשפט המחוזי לפיה היתה עדות שקר והיגעה למסקנה שאכן היתה עדות שקר. בית המשפט המחוזי לפיה היתה עדות שקר והגיעה למסקנה שאכן היתה עדות שקר.ועדת החוץ ובטחון חקרה והגיעה למסקנה ע"י רב מכריע של חבריה שמר לבון לא נתן את ההוראה. ועדה מורכבת מ-7 שרים מכל המפלגות הגיעה למסקנה שלבון לא נתן את ההוראה, וראש הממשלה ושר הבחון מפרסם מסמך בפומבי, לעיני העם ולעיני העולם כולו לפיו כל מסקנות האלו בנויות – ואני מביא את דבריו – על חצאי אמת, משוא פנים ועוות דין. הוא דורש ועדת חקירה משפטית ועלי להבהיר היום בפעם הראשונה בפני הצבור כי עצם המושג ועדת חקירה משפטית מטעה את הצבור. אין ועדה כזו. הממשלה יכולה למנות ועדה, הכנסת יכולה למנות ועדה. אין ועדת חקירה משפטית. גם לו בועדת חקירה היו יושבים 3 שופטים, בשבתם בועדת חקירה הם אינם עוד שופטים, הם חבריה. השופט הנו שופט רק כשהוא יושב על כס המשפט כשהוא מטפל בענין על פי דיני ראיות, על פי הנוהל הכתוב בחוק. ברגע בו שופט יושב על כס המפשט והוא מתמנה ע"י הראשות המבצעת או המוקקת להיות חבר בועדת חקירה, אין עוד מפשט ויש ועדת חקירה בעלת סמכויות, אבל אין עוד משפט. עלחקירה כזו אין חלים דיני הראיות, לא חל הנוהל המקובל בבית המשפט, על מסקנות כאלו אין ערעור. כלומר, אין שום יסוד מן היסודות הקובעים את מהלך הדברים בבית המשפט, ואם ראש הממשלה משתמש בכונה במושג ועדת חקירה משפטית, אין זו אלא כוונה להטעות את הצבור כי אין ועדת חקירה משפטית ואילו כל העובדות הקשורות בפלילים נקבעו במפורש דוקא ע"י מוסדות משפטיים כמו בית המשפט המחוזי בירושלים.
אני חייב לומר לכם, ידידי ויריבי, אזרחיות ואזרחים, כל בית ישראל, במה דברים אמורים. לוא ראש הממשלה ומנהיג השל מפא"י היה מתפטר לחר שהממשלה החליטה להקים את ועדת השרים והיה אומר: זה ערבוב התחומים, היינו יודעים למה כוונתו אבל הוא יכול היה לטעון – המצפון.
לוא היה מתפטר לאחר שהממשלה אשרה את המצאים של ועדת השבעה, יכול היה לטעון – המצפון.
אבל, הממשלה בחרה בועדת השרים, הוא ישב. ועדת השרים פרסמה מסקנותיה, הוא הוסיף לשבת. הממשלה אשרה את המסקנות, הוא הוסיף לשבת ולא התפטר. רק לאחר שהוגשה הצעת אי אמון ורק לאחר שהקולות במפא"י היו שקולים להדיח או לא להדיח, הוא ץ להתפטר בגלל מצפונו ומיד לאחר התפטרותו הוא מוכן לשבת בראש אותה ממשלה עצמה. בשלושת המקרים הראשונים היה לומר: יש מצפון בהתפטרותו; במקרה הרביעי חייבים לומר: יש התפטרות מן המצפון.[...] עכשיו הוא שואל: איך אתם יכולים להשאיר את המדינה בלי ממשלה תקינה. הוא התפטר, הוא עשה את השבר, הולא יכול לסבול זכויו של לבון, הוא התפטר ממצפונו ועכשיו הוא שואל: מה נעשה בלי ממשלה תקינה
פורסם לפני מספר חדשים ספר של האלוף מיינכהגן שיהה בשנת העשרים יועצו הפוליטי של הגנראל ואחר כך קולונל אלנבי. בספור זה של האלוף מיינכהגן האנגלי יש גלויים רבים, במיוחד על חלקה של המחתרת העברית בהקמתה של מדינת ישראל ובשנוי מעמדו של כל העם יהודי ברחבי תבל. אין לי זמן לקרא בפניכם את כל המבואות ואביא רק שניים. האלוף מיינכהגן כותב בימונו בין ה-21 ליולי 1942 כי הוא השתתף בישיבה בבית הנבחרים הבריטי להקמת כח לוחם יהודי בא"י, אבל הוא מוסיף ואומר: הממשלה הבריטית ב-1943 דחתה את הרעיון בגלל 3 סיבות. שתי סיבות פוליות גרידא, והאחת היא שבלונדון אמרו: " לא, היהודי איננו אדם לוחם".כך הוא כותב ביולי 1+42, אבל ב-19 ביוני 1946 כותב האלוף מיינכהגן, לאחר מבצע מסוים של הארגון הצבאי הלאומי באיי,: "הטרור היהודי בא"י בטל פעם לתמיד את הכתם שהוטל ביהודים כי הם לא ילחמו. היהודים תמיד היטיבו להלחם למען ענין צודק ומבצעיהם האחרונים מוכיחים כי הם אמיצי לב בפרטיזנים בכל מקום בעולם". ב-28 ביולי 1946, שוב לאחר מבצע של הארגון הצבאי הלאומי בא"י, הוא כותב: "הטרור היהודי מחק פעם לתמיד את האשמה כי היהודי איננו אדם לוחם. הוא הוכיח כי יש ביכלתו לעמוד נגד החייל הבריטי לא רק באומץ לב אלא גם באינטליגנציה". מזל טוב! רק מילים ספורות לפרוש הדברים. ההבדל הוא בתקופה של 4 שנים. ב-1942 היהודי איננו אדם לוחם, ב-1946 היהודי הוכיח שאין כמותו לאדם לוחם למען ענין צודק. היהודי הוכיח שהוא יכול לעמוד נגד החייל הבריטי לא רק באומץ לב אלא גם באינטליגנציה. מאה אלף חיילם, כמה אלפי אנשי מחתרת. בוסף דברי אשוב עוד לבעיה, אבל כדאי שתחרטו על לוח לבכם איך המחתרת הזו שנרדפה על צואר לא רק ע"י המשעבדים אלא ע"י כל אלה ששתפו עמם פעולה על פי פקודתו של מנהיגה של מפא"י, שנתנה ממדו של היהודי ברחבי תבל מנרמס ללוחם, ממשפל למורד וזה הוא השנוי הכריע בתולדות הדור.
ומחצה. היום אתם רואים כזו היא מפא"י, לא הכבוד והצדק אלא החשבון והפחד. כזה הוא מנהיגה, צודק צודק תרדוף. עוול, רשעות ומשום כך כל זה יוצא עתה לנגד עיני העולם כולו ולכן מותוך אמונה מלאה בעתיד, אין דבר נתגבר על המשבר המוסרי, תצמח טובה ממנו, טהור יותר יהיה העם. נקים הנהגה ראויה לשמע, נלך עוד לקראת ימים טובים, ימים גדולים מתוך אהבת ישראל. זו אמונתנו כי האמת סופה לנצח.