בויכוח על הודעת הממשלה בכנסת- בגין: הממשלה נתנה אפשרות לפרש את הדוקטרינה בניגוד לאינטרסים של ישראל

מאמר עיתון: חרות
מאת:
מנחם בגין
מראה מקום:
מאמר עיתון ה' סיון התשי"ז, 4 ביוני 1957

ציטוטים נבחרים מתוך המאמר:

בסעיף העיקרי של החלטת הקונגרס... נאמר: ״הנשיא מוסמך להציע באזור הכללי של המזרח התיכון תכניות לסיוע צבאי לכל אומה או קבוצת אומות באזור זה המבקשות סיוע כזה. יתר על כן, ארצות- הברית רואות כחשוב לאינטרס הלאומי ולשלום העולם את קיום עצמאותן ושלמותן של ארצות המזרח התיכון. למען מטרה זו, אם הנשיא יחליט על הצורך בכך (״If the President determines the necessity thereof) תהיינה ארצות-הברית מוכנות להפעיל כוחות צבא כדי לעזור לכל אומה או קבוצת אומות המבקשת עזרה נגד תוקפנות מזויינת מצד כל מדינה הנמצאת בפיקוחו של הקומוניזם הבינלאומי ( controlled by" InternationalCommunism") בתנאי שהפעלה זו (״such employment״) תהיה בהתאמה להת- חייבויות של ארצות-הברית ולחוקת ארצות-הברית״...מתכנה של ההחלטה הזאת בולט כי כולה נמסרה לפירוש בידי מינהלה זו או אחרת- היושבת בוושינגטון... שכל ההחלטה הזאת של הקונגרס היא כחומר ביד היוצר... אפשר לומר כי החלטה זו ניתנה לפירוש בידי מבצעיה, לביצוע בידי מפרשיה... מה עשתה הממשלה? היא הפקירה את ממשלת ישראל לפירוש של כל מזכיר מדינה בוושינגטון, של כל נשיא, של כל הרכב שלה. אני סובר שזהו דבר ללא דוגמה אפילו בתולדות מדיניותנו."
מנחם בגין (תנועת החרות): "זכורני, לפני ארבע שנים קרא חבר-הכנסת סנה למארשאל טיטו בשם ״פאשיסט״. והיום הוא קיבל ממנו ברכה ומחא כף לברכה מן ה״פאשיסט״.
משה סנה (מק״י): אבל עליך אני מבטיח שלא אשנה את דעתי.
עקב מרידור (תנועת החירות): מוטב שתאמר: ״בלי נדר״.
מנחם בגין (תנועת החירות): אתה באמת לא תשנה את דעתך עלי, אבל אני הצטרכתי לשנות את דעתי עליך כמה פעמים. היית וייצמניסט, היית בן-גוריוניסט, מפא״יניק, קומוניסט. לאן עוד תלך ?
דוד הכהן (מפא״י): אליך.
מנחם בגין (תנועת החירות): אני נותן לך אותו במתנה. ברשות היושב-ראש אני רוצה לעבור לסדר.
משה סנה (מק״י): אתה יציב על יסוד הסכם ז׳בוטינסקי-פטלורה.
שמואל מיקוניס (מק״י): כן, לדוקטרינה של אייזנהאור שהיא דוקטרינה של מלחמה.
מנחם בגין (תנועת החירות): שמענו. קראתי את כל נאומך. היה משעמם מאד — אבל קראתי אותו.
היו״ר ב. מינץ: חברי הכנסת, אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לקרוא קריאות-ביניים משעשעות ומצחיקות."
באחד הקונגרסים הציוניים טען זאב ז'בוטינסקי, כי פירושה של המלים "ציונות", "בית לאומי", "הצהרת בלפור"- הוא אחד: "רוב יהודי בארץ-ישראל ומדינה יהודית". פירוש זה לא מצא-חן בעיני אחד המנהיגים הציונים החשובים. הוא דחה אותו, הוא נתן פירוש משלו למלים "ציונות", "בית לאומי", "הצהרת בלפור". אותו מנהיג ציוני חשוב הודיע אז: "אנו מכריזים כי לא נסכים לשלטונה של קבוצה לאומית אחת על רעותה, לא היום ולא בעתיד. אנו גם איננו מקבלים את סיסמת המדינה היהודית, שפירושה בסופו של דבר שלטון היהודים על הערבים תושבי הארץ". ולהלן הוא אמר: אנו שוללים את שלטונו של הרוב הקיים בארץ על המיעוט, אולם אין אנו מקבלים את המוסר ההוטנטוטי האוסר על אחר את אשר הוא מתיר לעצמך; כפי שאנו דוחים את שלטון הערבים עלינו כן אנו שוללים את שלטוננו אנו על הערבים, גם כאשר יחסי הכוחות בארץ ישתנו לטובתנו. אני סובר, חברי הכנסת הנכבדים, כי לו האיש שאמר זאת היה ראש עיריה במדינת ישראל, מצבו המוסרי - וגם מצבנו - היה די קשה, כי סוף על סוף היום קיימת מדינה, בה ישנו רוב יהודי, מיעוט ערבי; הרוב שולט, ובמדינה כזאת, שמקורה ה"מוסר ההטטנטוטי", איש שאמר דברים כאלה ממלא תפקיד של ראש עיריה.מצב מוסרי מוזר, קשה. אבל הנחתי איננה תיאורטית. אם זכרוני אינו מטעני, ביחס לזהותו של המנהיג הצינוי שאמר את הדברים האלה הרי היום הוא ממלא את התפקיד של ראש ממשלה בישראל. מוסר הוטנטוטי! וראיית הנולד, וחוש הסטורי ! - זה היה אחד הפרושים. מדינה יהודית, רוב יהודי - זה "מוסר הוטנטוטי".