הישיבה השלוש מאות ושלושים ותשע של הכנסת השלישית – חוק לתיקון דיני העונשין (בטחון המדינה)

דברי הכנסת: מליאת הכנסת
מאת:
מנחם בגין
מראה מקום:
דברי הכנסת ג' אב התשי"ז, 31 ביולי 1957

ציטוטים נבחרים מתוך המאמר:

לפני שבועיים שמענו מפי אזרח שאינו רגיל, אולי אף אינו מסוגל, לשכוח שום דבר ביחס לעצמו, כי על העם לשכוח עבר, דבר שאין לו משל ודוגמה בתולדות האנושות. קריאה זו לשיכחה כוסתה באיצטלה של מדינאות וממלכתיות של אינטרס עליון. איצטלה זו עשויה קורי עכביש ובנגיעה ראשונה היא תיקרע לגזרים. היו דברים מעולם. כי לוותר על ערכים מוסריים למען ערכים חומריים, ואני משתמש בכוונה בלשון נקיה ביותר, לא דרושה שום מדינאות ושום ממלכתיות. צריך להחליט כי טובת הנאה עדיף מערכים מוסריים. אנו מאמינים כי בהיסטוריה הערכים המוסריים הם שקבעו, ואני משוכנע כי אלמלא אמונתנו זו לא היתה קמה מדינת ישראל, אולם זו היתה הקריאה. מה מבקשים לשכוח ולהשכיח? איני מעלה על הדעת, שנעשה נסיון להגשים את ההכרזה הזאת -- לשכוח, כי על אדמת גרמניה הולכים בראשים מורמים ומתרוממים מיליונים אנשי ס.א וס.ס. מיליונים חיילים של הצבא הטמא ההוא, שידיהם הם מגואלות בדמם של תינוקותינו הטבוחים. לשכוח ולקבל במדינת ישראל את נציגם, ובוודאי אף נציגם שלהם ילווה לבית-הנשיא של הרפובליקה הישראלית המחודשת, תעמוד מולו יחידה של הצבא העברי המחודש, בה ניצבים בנים של הטבוחים. יתומים של אלה שהועברו לתאי הגאזים, והיחידה הזאת תגדל נשקה בפני נציגם של רבי-טבחים ומרצחים, ומכלי נשיפה מוחזקים בידי שוטרים עבריים, אף הם יתומים מהורים שנטבחו בידי המרצחים האלה, יישמע ההמנון ,,דויטשלאנד איבר אלעס", שהושר בפיות הטמאים ביותר מעל קברותיהם של כל אבותינו ואמותינו, גם על האפר המפוזר ברחבי אירופה. את כל זה לשכוח, לקבל את הנציג הזה של עם המרצחים הגרמני. אם יהיה נסיון להגשים את ההכרזה הזאת - ויימצא אזרח אחד בישראל שיעשה מעשה כדי לפגוע בתקינות היחסים בין המדינה העברית לבין מדינתו של עם המרצחים, הרי אומר כי אני, איש יהודי, אהיה בין רבבות ובין מאות אלפים יהודים שבאדם הזה לא יראו לא רק בוגד אלא אף מבחינה מוסרית לא יראו בו עבריין. אם הוא יעבור על החוק הכתוב - זכאית המדינה לתבוע אותו לדין. הוא חייב להיות מוכן ליתן את הדין, אולם אנו, בני ישראל, ביחוד בדור הזה, למדנו שלא חקיקתו של החוק קובעת את קדושתו אלא מהותו?במדינה דמוקראטית, בין שאר הזכויות הניתנות לבן אדם, אם הוא חופשי ניתנת לו הזכות: לשבת למען ענין צודק בבית הסוהר. במשטר טוטאליטארי, קומוניסטי או פאשיסטי, אין זכות כזאת, כי במשטר כזה אין אדם יכול לשבת בבית הסוהר בגלל עניין צודק. לפני שהוא אומר מלה אחת בגלל העניין הצודק-הוא כבר יושב, וכשהוא מוכנס לבית הסוהר, אין איש יודע לשם מה ועל מה הוא קיבל את העונש.
הזכות השומרת על חופש האדם היא זכות קדושה מאד. אם אדם מפר חוק כתוב מתוך קריאת מצפונו, אין זאת אומרת שצריך לוותר על העמדתו לדין, אבל בית-המשפט הוא שישפטנו..
היה יהודי בדורנו שעבר על חוק בחוקים הכתובים והמאד ידועים, וכאשר זיכה אותו בית-המשפט בצרפת זיכוהו אותו כל העם היהודי וכל שוחרי הצדק בישראל ראו ביום ההוא חג גדול. וכאשר אמיל זולא כתב את ה,,אני מאשים" והוסיף לכתוב נגד פסק-דין שיש בו עיוות דין, הוא ידע שהוא מפר את חוק הריפובליקה שלו, והוא כתב ביודעין מתוך הפרת החוק הכתוב מה שכתב, והתברר שהוא הוא שהציל את כבוד העם הצרפתי ולא אלה שניסו להכניס את הנאשם לבית-הסוהר .
אני חייב לומר עוד פעם, לאחר ששמענו את הבירורים, שאדם החשוד בריגול עדיין אינו מרגל, עדיין איננו אשם. האדם יכול להיראות חשוד בעיני הרשות המבצעת, אבל בית-המשפט צריך לקבוע אם הוא מרגל. אדם שמישהו חושד בו שהוא מרגל — כדי להטיל צו מעצר עליו יש להביאו אך ורק לפני בית-המשפט העליון ? אך אולי זה לא העיקר. אנו יודעים שיש כאן פרוצדורה אלטרנאטיבית, נוחה יותר לרשות המבצעת. לפי טבע הדברים הפעולה הנוחה היא הפעולה המינהלית, ולכן בדרך כלל לא ילכו לשופט בית- המשפט העליון לבקש את הצו נגד אדם חשוד, משום שבחוק כתוב כי כל קצין גבוה במשטרה יכול להטיל על אדם חשוד צו מעצר עד חמישה-עשר ימים. זאת אומרת שבמציאות ייווצר מצב, שלמעשה יטיל קצין המשטרה את המעצר ולא שופט, גם לא שופט בית-המשפט העליון, אף-על-פי שאפשרות כזו קיימת להלכה

אני חייב להתריע על הסכנה החמורה הצפויה לחופש האזרח בגלל הסעיף הזה. מה זאת אומרת: קצין משטרה גבוה יתן צו מעצר? הוא בעצמו לא יחליט על כך, ביחוד כאשר מדובר בעבירות כאלה. למעשה השירות החשאי הוא שיפעיל צו מעצר. ואני חושב שכל אזרח שוחר חופש בישראל צריך לדחות סידור שלפיו יגרום השירות החשאי לכך שאדם ישב חמישה-עשר יום ואולי יותר בבית-סוהר. אם הוא חשוד, ודאי שצריך לעצור אותו על-פי צו מאת שופט, אבל בל תינתן סמכות לשירות החשאי במדינה להטיל מעצר על אדם מפאת חשד. זו הסכנה.
ההצעה שלנו היא: להשתמש בפרוצדורה הקיימת. אך מאחר שמדובר בעבירות חמורות, נסכים כי מעצר ראשון על-ידי המשטרה יכול להיות לא לארבעים-ושמונה שעות, אלא לשבעים-ושתים שעות. אם רוצים בהארכת המעצר, יפנו לשופט, ובניגוד למה שכתוב בפרוצדורה הקיימת, אנחנו מציעים תיקון לפיו אפשר יהיה לפנות לכל שופט. זה נותן בטחון שהרשות המבצעת, אם תמצא לנכון לבקש צו מעצר נוסף, תוכל לפנות לכל שופט בישראל.
בניגוד לתקדים שנוצר בכנסת, לא אבוא לטעון כי הימנעותנו פירושה הצבעה נגה גם לא אצור תקדים חדש בכנסת ולא אבוא לטעון כי הימנעותנו פירושה הצבעה בעד. מה פירוש הימנעותנו? — אתן שתי תשובות: א) הימנעותנו פירושה הימנעות; ב) פירושו של הפירוש הוא, של- גבי רוב הסעיפים אנו נותנים את הסכמתנו, אולם לגבי סעיפים מסויימים אנו מראים את התנגדותנו. ועל-פי הנוהג הפארלאמנטארי הנכון, הרי במקרה כזה סיעה נאמנה, פטריוטית, — נמנעת.
אני רוצה למסור עוד הודעה קצרה, ובזה אסיים. חברי הכנסת, כאשר יבוא היום והעם יתן לאופוזיציה הנאמנה סמכות להרכיב ממשלה חדשה בישראל...
שר-העבודה מ. נמיר:
אבל היום הזה לא יבוא!
מנחם בגין (תנועת החירות):
היום הזה מתקרב והולך, כין שאתה רוצה או אינך רוצה. אזי הממשלה החדשה תציע לבית הצעת תיקון לחוק הזה, ובעיקר היא תציע לתקן את הסעיף, שלפיו לממשלה תהיה סמכות לבגוד. ואם מותר לי להשתמש במלים קלאסיות, אומר: —caeterum censeo גם לרשות אין רשות לבגוד.