הישיבה השמונים ושלש של הכנסת הראשונה-דיון על סקירת ראש הממשלה
דברי הכנסת:
מליאת הכנסת
מראה מקום:
דברי הכנסת י"ז חשון התש"י, 9 בנובמבר 1949
ציטוטים נבחרים מתוך המאמר:
הממשלה החלה את פעולתה בהתנקשות בתפקיד העיקרי שהוטל ע"י העם הבוחר בציון על האספה המכוננת. כאזרחי המדינה נקראנו וכמועמדים הלכנו לבחור ולהיבחר, לא לבית נבחרים רגיל, שתפקידו לחוקק חוקים על תפיסת נכסים; נקראנו לבחור והלכנו להיבחר כדי לתת לעם ולמדינה חוק עליון, אשר לו יהיו כפופים כל מוסדות המדינה ואישיה והרשות המחוקקת בתוכם.
במקום זה, לא זו בלבד שהממשלה לא הגישה בכל תקופת המושב הצעת חוקת יסוד, אלא טירפדה בכוונה תחילה ובאופן שיטתי כל נסיון לדון בהצעת קונסטיטוציה. נאמר לנו כי הכנסת-וזהו השם הנרדף שהומצא בכוונה לאסיפה המכוננת-היא ,,ריבונית". צר לי לומר, שהמונח היורידי הזה לא נלקח מידיעת חוק. הוא נשאל מאי-ידיעת חוק. הוא הומצא על-ידי יוריסטים למחצה. אין פארלאמנט ריבוני; ישנן אומות ריבוניות, אם הן ריבוניות, והאומות הריבוניות מקימות, לאחר צאתן מעבדות לחירות, מוסד עליון שעליו מוטל התפקיד לתת חוק יסודי אשר לפיו ינהג גם בית נבחרים רגיל.
העם הוא שחייב לתת לכם את הרשיון להוסיף לשבת ללא כל הגבלה על הכסאות הירוקים ועל הכסאות החומים. אתם אינכם סוברנים, העם הוא סוברני ואתם משרתיו. ואסור לכם לגזול ממנו את זכותו העיקרית והיסודית. לכו אל העם ואמרו לו את האמת:,,כך נוח לנו. פעם אחת הלכנו לבחירות, השגנו רוב, ונוח לנו. יש לנו, ליושבי הכסאות הירוקים, רוב של כיסאות חומים. וכסאות מופלאים הם: לא רק רגלים להם, גם ידיים להם.לכן טוב לנו, ולכן אישרו לנו, שאנו יכולים לשבת כל כמה שנרצה ולא ניתן קונסטיטוציה, לא נתפזר ולא נקבע עתים לבחירות בישראל".
ואם לא תוכלו לומר את האמת – אמרו להם לא אמת; אמרו להם, למשל, שמן השמים מעכבים. יש אצלנו חזית דתית המייצגת את השמים, והם מאשרים שמן השמים מעכבים. אמרו להם עוד דברים שונים. אמרו, שאין זה מקובל שמדינה כל כך צעירה תתחיל את עבודתה בעיבוד חוק יסודי.יש לנו דברים אחרים לסדר, והם דחופים מאוד; אנו עדיין מיעוט קטן ויש זרם עצום של עליה. איך אנחנו יכולים לחייב את היהודים היושבים עדיין בחו"ל – והם יבואו במשך השנים הבאות – לקונסטיטוציה ,,נוקשה"? אין לנו זכות לכך.. אל תגידו להם להם עוד דבר: שאם אין אנו יכולים לחייב שום איש – לא נוכל לעולם לחוקק קונסטיטוציה, משום שאיננו יכולים לחייב את הדורות הבאים בקונסטיטוציה.את בנינו יכול רק שר האוצר לחייב בחובות, אך בקונסטיטוציה אי אפשר לחייב את הדורות הבאים.
בהיותי בחוץ לארץ קראתי על שביתה שהיתה בבית חרושת בנתניה, המנוהל על ידי ,,סולל בונה", משום שבעלי המפעל או מדריכי המפעל לא נתנו לפועלים הפסקת נופש כדי לאכול ארוחת בוקר. אתם אינכם לפועל שום תנאים יותר טובים, זולת איסור שביתות. אין זה מעניינו של הפועל, זה מענינכם אתם. כי הודות למונופולים הללו יש לכם קופת ברזל של קולות בבחירות.הבוחרים הקשורים בפת לחמם במנגנונכם חוששים לא להצביע לפי צו המזכיר ולהצביע לפי מצפונם.
יש המתריעים על זיוף אינדקס היוקר, ובצדק. אבל, קודם כל מספר מחוסרי העבודה הוא הסילוף הגדול ביותר של המציאות בארץ ישראל. כמה יש מחוסרי עבודה לפי הסטטיסטיקה שלכם?12 אלף, 16 אלף? ישנם מחוסרי עבודה נרשמים; ישנם ,,מחפשי עבודה" שעדיין לא הוכנסו לקטגוריה של מחוסרי עבודה; ישנם חיילים משוחררים שעדיין לא נרשמו כמחוסרי עבודה;.. לאן אתם מובילים את העובדים וחסרי העבודה מבחינת התעסוקה? ולאן אתם מובילים את שוכני האהלים מבחינת הבנין? ..אל תדברו על מעמדות בארץ. מובן שיש מעמדות. אבל כיום ישנם שני עמים בארץ ישראל. עם אחד שיש לו קורת גג ועם אחד חסר קורת גג. לאן אתם מובילים את שוכני האוהלים הללו?
הייתה בעיה הנקראת בפיכם ובפי אחרים-בעיית פליטים ערבים. למען הדיוק הייתי מציע-אינני מומחה ללשון כמר שרת-אבל למען הדיוק הייתי בכל זאת מציע לקרוא לבעיה בשמה הנכון, בעיית "בורחים ערבים".משום שאם מישהו יבוא לביתי וירצה לרצחני נפש ואני אוציא מיד את הקרדום שבו רצה להרגני, והוא יסתלק, אין האיש פליט: הוא בורח, לפחות בורח.