מדברי השר בגין בארוחת הצהרים לכבוד מר מוריס פור

ארכיון אישי - מרכז מורשת בגין
מאת:
מנחם בגין
פורסם בתאריך:
כ' שבט התשכ"ח, 19 בפבואר 1968
מתוך:
P20-284
נושאים:
מורשת ישראל - אנטישמיות. מדיניות חוץ - דיפלומטיה, יחסי ישראל-צרפת, יסודות מדיניות החוץ. בטחון - מלחמת ששת הימים. מדינות - צרפת
בארוחה לכבודו של מר פור, ממניהיג המפלגה הרדיקלית,-סוציאליסטית, חבר הפרלמנט הצרפתי, מביע בגין צער על התדרדרות היחסים בין ישראל לצרפת שזו לא עמדה לצד ישראל באיום ההשמדה לפני מלחמת ששת הימים, והעדיפה להיות ניטרלית. בגין הביע תקוה שיחזרו יחסי הידידות בין המדינות לקדמותם.
ציטוטים נבחרים מהמאמר חיפוש חדש

 

מדברי השר בגין בארוחת צהרים לכבוד מר מוריס פור

הרינו מברכים אותך, אדוני השר, כידיד ותיק ומסור של עמנו וארצנו. עם ידיד כזה אפשר לשוחח בכנותגם אם השיח מכאיב. אי אפשר, אף אסור, להכחיש, אדוני, כי היחסים המדיניים בין צרפת לבין ישראל נמצאים במשבר עמוק. הדבר החל לפני למעלה משמונה חדשים, בימים בהם אנחנו כאן, מוקפים ע"י אוייבים אשר לאחר הקמת מכונת-מלחמה אדירה בכל שלש החזיתות הכריזו בגלוי urbi et orbi, לא ברכה, אלא את קללת האיום הישיר להכחינו – לפתע הוכרזה נוטרליות בפריז. נוטרליות במצב כזה! איך יכול מאן-דהוא להיות נוטרלי בנסיון לשוב ולבצע את פשע השמדת-עם לבין מאמץ למנוע את ביצועו?

לימים, הפכה נוטרליות זו, אם מותר לי כך לומר, מאד חד-צדדית, בשטח המדיני והצבאי כאחד.

לאחרונה שמענו מבירת האורות הגדולה את קולה של בגדד. היינו תמיד רגילים לשמוע מפריז את קול החרות, השיוויון, האחווה; הידידות האמיתית. והנה לפתע שמענו מאורח רשמי בארצכם מלים של שנאה, של שיטנה חסרת מעצורים, כנגד כל הערכים האנושיים אשר הוכרזו הן על ידי צרפת והן על ידי "ידידתה ובעלת בריתה" – העם העתיק והאומה הצעירה – ישראל.

אנו מדברים על כל תופעות אלו שהן מוזרות בעינינו וכמעט בלתי ובנות בכאב עמוק, הסיבות הן מובנות. אנחנו אוהבים את צרפת. אנחנו מאמינים בצרפת. אוייבים לנו; דרושים לנו ידידים. אנחנו סמכנו על ידידותה של פרת. ואף-על-פי-כןאו דווקא משום כך, אנו מאמינים בכל לבנו כי משבר זה הוא בר-חלוף. הוא יעבור. והידידות הכנה וברית האמת בין עמינו וארצותינו שמקורה אידיאלים משותפים תחודש במלוא זוהרה.