ירושלים וברצלונה

כרוזים
מאת:
מנחם בגין
פורסם בתאריך:
ט"ז טבת התש"ז, 8 בינואר 1947
מתוך:
במחתרת כרך ב ע"מ 335-336
נושאים:
מחתרות - אצ"ל, פעולת חבלה. השקפות חיים - פשיזם
בכרוז זה מציג בגין בפני עובדי עיתון "על המשמר" ותומכיהם השוואה בין האירועים השונים בספרד למבצעי המחתרת העברית.בעוד מטרת האירועים בספרד היא לשנות את השלטון מטרתה של לחימת המחתרת הוא על קיומה והשתחררותה של אומה שלמה.
ציטוטים נבחרים מהמאמר חיפוש חדש

ירושלים וברצלונה

"רויטר" הודיע ממדריד, בירת ספרד: במערכות העתונים הפלנגיסטיים "לא פרנסה" ו"סולידארידאד נאציונל" בברצלונה התפוצצו פצצות, שגרמו להריגתם של שני אנשים ולפציעתם של שנים אחרים. פצצה קטנה יותר הושלכה למערכת העתון הבלתי-תלוי "לא וונגרדיה" שבה נגרמו נזקים קלים בלבד.

בקשר עם ידיעה זו הרינו פונים בשאלה פומבית ל"משמר" ולכל "אנשי הקידמה" בארצנו. האנשים הללו, שהשליכו את פצצותיהם ברחובות ברצלונה העיר, מי הם? טירוריסטים המכתימים בשפיכות דמים את דגלה הטהור של תנועת השחרור הספרדית? פרובוקטורים, המסייעים, ביודעין או בלא יודעין, בידי פרנקו להגברת הדכוי הפשיסטי? מטורפים, המרפים את ידי הידידים ומחזקים את ידי האויבים של העם הספרדי? פורקי עול המרות הלאומית שכוונתם האמיתית היא לא להפיל את משטר פרנקו, כי אם להטיל אימה על העם הספרדי? מאניאקים של מאבק בלתי מסוייג, הרומסים את הכללים הברורים של המאבק הצמוד?

או אולי אלה הם לוחמי חופש, המפלסים את הדרך לנצחונם של כוחות המחר? גבורי מחתרת, המשליכים את נפשם מנגד, כדי לשחרר את מולדתם מנגע הדכוי הפראנקואיסטי? נושאי ההתנגדות העממית, המוכיחים כי העם הספרדי לא השלים ולא ישלים עם משטר מחנות ריכוז? חלוצי המהפכה הרפובליקנית, שתביא לעם הספרדי האומלל את החופש?

מי הם משליכי הפצצות בברצלונה - בעיניכם?

ובטרם תשיבו, אנשי הקידמה, חשבו לרגע על ההבדל בין מטרת הלוחמים בברצלונה לבין מטרתם של לוחמי ירושלים. שם נלחמים לשינוי משטר. כאן נלחמים על עצם קיומה של אומה. ואף על פי כן... ועתה השיבו.