הישיבה השמונים–ושבע של הכנסת העשירי יום רביעי, כ"ו באייר התשמ"ב 19 במאי 1982 – הצעת סיעת המערך להביע אי–אמון לממשלה בשל מדיניותה הכלכלית, שגרמה להעמקת הפער החברתי ולעלייתו התלולה של המדד

דברי הכנסת
מאת:
מנחם בגין
פורסם בתאריך:
כ"ו אייר התשמ"ב, 19 במאי 1982
מתוך:
הישיבה השמונים–ושבע של הכנסת העשירי
נושאים:
מדינות - ארה"ב, סוריה. מדיניות חוץ - דיפלומטיה, יחסי ישראל-ארה"ב. ממשל - דמוקרטיה, כנסת, ממשלה, קואליציה. מחתרות - המנדט הבריטי. משפט - הצעות חוק. שלמות המולדת - רמת הגולן. שלום - תהליך השלום עם מצרים
בגין חושף בפני חברי הכנסת את "ההסכם הסודי" בין חבר-כנסת פרץ לבין המערך וטוען שהמעבר של חברי הכנסת לין ופרץ למערך הינו כלנטריזם. בגין טוען מצהיר שניסיון להפיל את הממשלה באמצעים כאלה לא יצליח.
ציטוטים נבחרים מהמאמר חיפוש חדש

 

אדוני היושב–ראש, מורי ורבותי חברי הכנסת, אתמול בצהרי היום נפגשתי עם כל חטיבת "לעם". בשיחה השתתפו שר הבריאות אליעזר שוסטק וחברי הכנסת יגאל כהן, אהוד אולמרט וגם חבר הכנסת אמנון לין. השיחה התנהלה דווקא ברוח טובה. ברגע מסוים שאלתי את חבר הכנסת אמנון לין: תגיד לי, אמנון ידידי, לו היו מקבלים חברי בחיפה את המלצתי, שלפיה אתה צריך לעמוד בראש רשימת הליכוד כמועמד לראש עיריית חיפה, היית נשאר בליכוד? וזו היתה תשובתו: הייתי מסתער, הייתי מתגייס. אני שאלתיו: במסגרת הליכוד? הוא אמר: מטעם הליכוד.

כעבור חמש דקות הוא הודיע לי, שהוא חוזר "הביתה", אל המערך. מה הוא היה עושה בהתגייסות ובהסתערות בחיפה? – מוציא את השלטון מידי המערך בעיר, שנקראה פעם "חיפה האדומה", וממליך תחתיו את הליכוד, בראשותו.

שבח וייס (המערך):

לא, בזה הוא לא היה מצליח.

ראש הממשלה מ` בגין:

ואחרי כל אלה הוא חוזר "הביתה", למערך.

אבל אולי יותר חמור הוא ההסכם החשאי, שמר יצחק פרץ גילה את תוכנו, על–פי עיתון "הארץ", ואני אביא היום לתשומת לבה של הכנסת את הסעיפים שבהסכם הזה.

איפה שמעון?

אורה נמיר (המערך):

מה, אתה לא יכול בלעדיו?

קריאה:

אתה גם כן לא היית כאן כשהוא דיבר.

ראש הממשלה מ` בגין:

בסדר, בסדר אין לי טענות.

ובכן, מר שמעון פרס חתם על הסכם עם מר יצחק פרץ, ואלה סעיפיו, כפי שהם מתפרסמים הבוקר בעיתון "הארץ".

עוזי ברעם (המערך):

אתה מאמין לעיתון "הארץ"?

ראש הממשלה מ` בגין:

אנא, הנח לי עם הצעקות האוויליות האלה.

1. שיבוצו ברשימה לכנסת עד המקום ה–25, ומועמד שני מטעמו עד המקום ה–55 ברשימה; 2. ייצוג בממשלה הבאה מטעם המערך – אוי, מר פרץ, כמה זמן תצטרך עוד לחכות לייצוג הזה – –

מיכאל חריש (המערך):

החליפות, החליפות, נו – מה עם החליפות?

ראש הממשלה מ` בגין:

– – 3. שמירת מקומו בהסתדרות הציונית. הוא משמש היום יושב–ראש הוועד הפועל הציוני. ישמרו לו שם את המקום.

שר הבריאות א` שוסטק:

הוא משמש בכהונה זו מטעם הליכוד.

ראש הממשלה מ` בגין:

זה נכון, מטעם הליכוד, אבל המערך הבטיח לו לשמור על מקומו, שמא הליכוד ירצה להחליף אותו, כי הוא הומלך על–ידי הליכוד ומטעמו.

4. וזה העיקר, רבותי – מתן תפקידים לחברי סיעתו של מר יצחק פרץ במועצות מנהלים של קונצרנים כלכליים. זה כבר לא שוחד פוליטי, זה כבר שוחד כספי. מדובר פה בהכנסה.

יש עוד סעיף על הליכה משותפת להסתדרות – זה לא חשוב.

ועל הסכם זה חתם מנהיג מפלגת העבודה בישראל. ולכן אין פלא, שאחר–כך נכתב באותו עיתון "הארץ": "חברי כנסת בכירים במפלגת העבודה מתחו אתמול ביקורת נוקבת על הפעולה שנעשתה לצירופם של חברי הכנסת לין ופרץ. הרוב היו תמימי דעים, כי מדובר במעשה `כלנתריזם`, אומרים חברים בכירים במערך".

אחר–כך ממשיך העיתון ומספר במרכאות כפולות: "אם כי הדעה הרווחת בקרב אנשי המערך היא, שלמען הפלת הליכוד אין מנוס גם ממעשים מסוג זה, וכי המטרה מקדשת את האמצעים". המטרה מקדשת את האמצעים? הרי זה כלל ישועי. מה, לישועים כבר דמיתם?

אין זה סוף פסוק – –

דניאל רוזוליו (המערך):

אתה מצטט את עיתון "הארץ". אז אל תעשה – –

אלעזר גרנות (המערך):

ראש הממשלה אינו מקפיד בציטוטים.

רוני מילוא (הליכוד):

ראינו אתמול בטלוויזיה. כל עם ישראל ראה – – –

ראש הממשלה מ` בגין:

עיתון "דבר" מפרסם היום מאמר ראשי, ואני אביא ממנו משפטים קצרים: "כסיעה הגדולה ביותר בכנסת, עתיד המערך לזכות ברווח ישיר מנפילת הממשלה".

ריבונו של עולם! "רווח". איזה מין מלה היא זו? עיתון פועלי ארץ–ישראל מדבר על "רווח". ומה הוא הרווח?

ויקטור שם–טוב (המערך):

– – –

ראש הממשלה מ` בגין:

שמע, יש לי גם ציטטה מ"על המשמר", ויקטור, חכה, יש לי, רק סבלנות.

מהו הרווח? תשמעו היטב, רבותי חברי הכנסת: "הנשיא יטיל על נציג המערך לנסות להרכיב ממשלה חדשה, ורק אם ייכשל תוטל שוב המשימה על מנחם בגין".

"דבר" כבר יודע מה יעשה הנשיא? מנין לו? על–פי החוק, הנשיא יכול להטיל הרכבת ממשלה על תל"ם.

יגאל הורביץ (תל"ם):

זה רעיון.

שבח וייס (המערך):

גם על חד"ש.

ראש הממשלה מ` בגין:

ממש כך. זו סמכותו. יגאל, אני אשרת תחתיך, אם תזמין אותי.

מרדכי בן–פורת (תל"ם):

אל תסבך אותנו.

ראש הממשלה מ` בגין:

אני לא מבטיח, אני רק מוכן.

בקיצור, אני רוצה לשאול שוב: איך "דבר" קובע מה יעשה נשיא המדינה? ואני שוב חוזר: סמכותו המלאה של הנשיא להטיל על חבר כנסת להרכיב ממשלה. אבל עד עכשיו הטילו זאת על חבר הכנסת, שהיה נציג המפלגה הראשונה. נראה ש"דבר" רוצה לומר: היום המערך הוא הסיעה הראשונה, ולכן הנשיא יטיל על שליחה את התפקיד. אבל זה לא כך, זה מסולף לחלוטין על–פי "דבר". מדוע? היו בחירות לפני כעשרה חודשים, והציבור נתן לליכוד 10000 קולות של אזרחים בוחרים יותר מאשר למערך. מספר המנדטים: 48 לליכוד, 47 למערך. זה רצונו של הבוחר בישראל. במניפולציות, במקח וממכר, ב"כלנתריזם" אין משנים את רצון הבוחר בישראל. לכן, אני רוצה להודיע לכם רבותי: תספרו, תספרו, לא יועיל לכם. הסיעה הראשונה בכנסת על–פי החלטת הבוחר היא הליכוד; השנייה – המערך. אפילו תוסיפו את הקולות של הקומוניסטים למניין קולותיכם, לא תהפכו לסיעה הראשונה. לכן טעות חמורה היתה בידי עיתון "דבר" לכתוב בשמו של הנשיא. איזה מין תופעה היא זו? הרי זה ביזיון מעמד הנשיאות.

אורה נמיר (המערך):

מדוע זה בשמו של הנשיא?

ראש הממשלה מ` בגין:

לכתוב שהנשיא יטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על מאן–דהוא, בניגוד לרצון הבוחר ולהכרעתו.

אורי סבג (המערך):

אתה רוצה להכפיש גם את שמו של הנשיא לקראת הבחירות הבאות?

ראש הממשלה מ` בגין:

בעיתון "ג`רוסלם פוסט" אני קורא את דבריו של חבר הכנסת שבח וייס. חבר הכנסת שבח וייס ישנו?

אורה נמיר (המערך):

ישנו, ישנו.

ראש הממשלה מ` בגין:

אתה תעיד בי אם אני קורא אל נכון את הדברים.

ובכן אומר חבר הכנסת שבח וייס, מחבר ספר "על כלנתריזם", כי לפי דעתו מה שקרה פה בכנסת זהו כלנתריזם טהור. טהור? איך יכול כלנתריזם להיות טהור? אבל באנגלית כתוב: "CALANTERISM PURE". "PURE" – זה טהור. ההיפך מזה הוא נכון, אבל כך כתוב באנגלית. אז אני תרגמתי באופן מילולי: PURE – טהור, כלנתריזם טהור. ואחר–כך מוסיף חבר הכנסת שבח וייס: אך זוהי הופעה ראשונה בדרג הלאומי. שלא כבמקרים הקודמים, שבהם חברי כנסת החליפו השתייכות, זהו הכלנתריזם הממשי הראשון בכנסת.

חבר הכנסת וייס גם אמר, כי לין ופרץ הלכו בדרך כלנתר, משום שההגדרה היסודית בשביל כלנתר היא, שהוא נמצא במצב שבו הוא יכול להשפיע על גורל הממשלה או לאפשר לה להישאר בשלטון או להפילה. זה בדיוק מה שלין ופרץ יכולים לעשות. חבר הכנסת וייס המשיך והזכיר מקרה משנת 1965, כאשר המזכיר הכללי של מפא"י דאז כה נבעת על–ידי ניסיון מפלגת העבודה "לקנות" חבר רפ"י בעיריית טבריה, שהוא יזם הסכם בין–מפלגתי נגד כלנתריזם, אשר מחק לשנים מספר את התופעה המכוערת הזו. חבר הכנסת שבח וייס הוא חבר הליכוד? אני מוצא אותו בספסל מול הליכוד. אלה דבריו. חבר אחר של מפלגת העבודה נשמע מתווכח עם שמעון פרס והתעקש לומר: מפלגת העבודה עשתה משהו מלוכלך. אם זה איננו כלנתריזם, אזי אינני יודע למה מתכוון מושג זה. חבר הכנסת יושב פה ושומע ויודע למי אני מתכוון. אינני רוצה לגרות אותו.

חבר הכנסת וירשובסקי אמר אתמול: בעוד אני מתנגד לממשלה ואני אחד ממבקריה החריפים – אני מאשר את זה. הוא אחד ממבקריה החריפים והנמרצים ביותר.

מרדכי וירשובסקי (שינוי–מפלגת המרכז):

מה שאמרתי אמרתי.

ראש הממשלה מ` בגין:

כך כתוב. Outspoken. לא היתה לי מלה יותר טובה.

מרדכי וירשובסקי (שינוי–מפלגת המרכז):

מה שאמרתי אמרתי.

ראש הממשלה מ` בגין:

בסדר, אז תן לי לספר מה שאמרת. אל תפריע לי כשאני רוצה לצטט אותך, מלה במלה: מה שקרה פה היום הוא כלנתריזם מלוכלך ומושלם – הפעם לא היה "PURE" אלא מלוכלך, FILTHY. קודם היה DIRTY. אצל חבר הכנסת שבח וייס היה DIRTY. אצל חבר הכנסת וירשובסקי כתוב FILTHY. יש הבדל, יסודי מאוד. אינני יכול – אמר חבר הכנסת וירשובסקי – למצוא מלים חריפות דיין כדי לתקוף זאת, משום שזו הפעם הראשונה שאנו עדים לעסקות כאלה בכנסת.

חברו לשעבר של חבר הכנסת יצחק פרץ, חיים חכם, החליט לעזוב את מפלגתו של חבר הכנסת פרץ ולהצטרף לתנועת חירות. אני חושב שהפעם מותר לי לומר: רווח נקי. הפסדנו פרץ והרווחנו חכם. אבל הוא אמר ל"ג`רוסלם פוסט", כי לפרץ יש שני הסכמים עם מפלגת העבודה: אחד מעל לשולחן, והוא הודעה סתמית על כוונות טובות; והסכם שני מתחת לשולחן, שהוא הסכם על הרווחים. באנגלית BENEFITS. פרץ – מספר חכם – התפאר אתמול בבוקר בפני חבריו על ההסכם החשאי הזה, אשר העתקו היחידי נמצא בידי פרץ.

נו, מה פלא ששמעון אינו רוצה לשמוע את הדברים האלה? שני הסכמים, רבותי, אחד מעל והשני מתחת לשולחן. מנהיג בישראל.

קריאה:

כל זה, אדוני ראש הממשלה, מהעיתונות.

ראש הממשלה מ` בגין:

חותם על שני הסכמים. אינני רוצה לעשות השוואות.

מיכאל חריש (המערך):

אדוני ראש הממשלה, אתה עולה על צ`רלי ביטון.

ראש הממשלה מ` בגין:

או, לו הייתי עושה השוואה של שני ההסכמים, הייתם קופצים עד התקרה. אינני רוצה להתגרות בכם. שני הסכמים, אחד פרוטוקול חשאי שלא לפרסום.

יעקב ז`אק אמיר (המערך):

אדוני, דבר באופן חופשי.

שבח וייס (המערך):

אנחנו מתעניינים.

ראש הממשלה מ` בגין:

עכשיו, ויקטור, אני מגיע לעיתון "על המשמר". כך נאמר הבוקר בעיתון הזה: "הפלתה של ממשלת הליכוד היא מטרה קדושה, אבל האם היא מקדשת את כל האמצעים? בנקודה כלשהי, נקודת גבול עדינה, אמצעים פסולים פוסלים את המטרה עצמה. האם שיפוט זה נכון ביחס לקפיצתם ארוכת המרחק של חברי הכנסת אמנון לין ויצחק פרץ מן הליכוד אל המערך? שאלות ומבוכות. העוסק בפוליטיקה והחותר לשינוי השלטון אינו יכול לשמור על ידיו נקיות מדי". שומו שמים, ויקטור. מפ"ם אומרת שאי–אפשר לשמור על ידיים נקיות יותר מדי? יש ידיים נקיות יותר מדי? או שהן נקיות או שאינן נקיות. מעולם איני מבין זאת, כשאומרים על אדם שהוא יותר מדי ישר. מה זה יותר מדי ישר? או שהוא ישר או שאינו ישר.

ויקטור שם–טוב (המערך):

אולי תסביר מה קרה עם חבר הכנסת זיידל?

ראש הממשלה מ` בגין:

שמע, אני מצטט את "על המשמר", אל תפסיק אותי.

ויקטור שם–טוב (המערך):

מה קרה עם חבר הכנסת זיידל?

ראש הממשלה מ` בגין:

תן לסיים.

"אבל אם הוא סוציאליסט ודמוקרט, אסור לו גם להעמיק לחפור בבוץ" – כך כתוב ב"על המשמר" – "שמא יאבדו לו פניו האמיתיות. חברי הכנסת אמנון לין ויצחק פרץ מחזקים את האגף הימני המובהק במפלגת העבודה, תורמים לטשטוש דמותו של המערך כאופוזיציה מדינית ומוסרית מגובשת, השונה תכלית שינוי מן הליכוד. שני חברי כנסת אלה הסכימו בלב שלם למצע הבחירות של חירות, ולכן דבריהם על `שיבתם` לשורות המערך כעל שיבה הביתה` מעוררים מחשבות באשר לטיבו של הבית שאליו הם שבים". אל הבית – אל איזה בית הם שבים?

יוסי שריד (המערך):

– – –

ראש הממשלה מ` בגין:

אדוני, אתך אינני מתווכח. לשבת.

היו"ר מ` סבידור:

כן, אני מבקש, שב.

יוסי שריד (המערך):

אל תעשה לי תנועות כאלה לשבת. אני יכול לעשות לך גם כן. אבקש להתייחס אלי בכבוד.

ראש הממשלה מ` בגין:

עם המתוסכל הזה אינני מתווכח.

היו"ר מ` סבידור:

קודם כול שב.

יוסי שריד (המערך):

עכשיו אני רוצה לשאול אותך משהו. האם – – –

ראש הממשלה מ` בגין:

לא, אדוני היושב–ראש, אינני מרשה להפסיק אותי.

קריאות מספסלי הליכוד:

– – –

רוני מילוא (הליכוד):

איפה הכבוד לראש הממשלה?

אהוד אולמרט (הליכוד):

ראש הממשלה אמר שאינו מוכן להשיב.

היו"ר מ` סבידור:

חבר הכנסת יוסי שריד, שמע היטב. זכותו של כל שר, כל שכן של ראש הממשלה – רוצה משיב, אינו רוצה אינו משיב. זכותו של ראש הממשלה, על–פי התקנון, לומר זאת, והוא אינו רוצה להשיב לך. אתה אל תפריע, כי אני אקרא אותך לסדר. אני מבקש ממך. שאל אותו חבר הכנסת ויקטור שם–טוב, וראש הממשלה אמר שיתייחס לזה. הוא יתייחס.

יוסי שריד (המערך):

על שאלותי הוא אינו רוצה להשיב לעולם.

יחזקאל זכאי (המערך):

מה עם המכתב שהוא כתב לחבר הכנסת עוזי ברעם? שיצטט אותו.

יוסי שריד (המערך):

צטט את עצמך, את ראש הממשלה עצמו.

דב שילנסקי (הליכוד):

חבר הכנסת יוסי שריד, אבל אין לך רשות הדיבור.

היו"ר מ` סבידור:

חבר הכנסת יוסי שריד, אני מבקש, אל תעזור לי.

מיכאל חריש (המערך):

– – –

יוסי שריד (המערך):

– – –

אהוד אולמרט (הליכוד):

מדוע לא יושב פה שמעון פרס הפחדן?

היו"ר מ` סבידור:

אדוני ראש הממשלה, נא להמשיך.

ראש הממשלה מ` בגין:

עד כאן הבאתי דברים מעיתון "על המשמר". עכשיו אביא דברים מפיו של חבר הכנסת שם–טוב בעצמו.

יוסי שריד (המערך):

צטט את דבריך אתה. אני מבין שלא נוח לך.

ראש הממשלה מ` בגין:

הוא אומר הבוקר: "אני לא מאושר מכל הדברים האלה. אין זה לרוחי. הייתי רוצה שנפיל את בגין בבחירות ולא על–ידי קומבינציות". אלה דבריו של חבר הכנסת שם–טוב, היושב כאן לפני – "קומבינציות". מדוע שלא תנסו באמת להפיל את חברי ואותי בבחירות? מדוע אתם עושים קומבינציות?

עכשיו אני רוצה לצטט מאגף אחר של הבית, פרופסור נכבד, חבר הכנסת יובל נאמן, אמר הבוקר: "אם תהיה אופוזיציה של הליכוד, והמערך בשלטון – לא יוכל פרס ללכת לוויתורים מרחיקי לכת". במלים אחרות, הסיעה שפרופסור יובל נאמן הוא היושב–ראש שלה רוצה במפגיע, שחבר הכנסת פרס יהיה ראש ממשלה והחברים האלה ישבו באופוזיציה.

דב בן–מאיר (המערך):

לא כולם, חלק.

ראש הממשלה מ` בגין:

לא כולם, נכון. אבל זה הוא רוצה.

ובכן, חבר הכנסת נאמן הנכבד, הרי אתה חבר כנסת טרי. אני ותיק מאוד.

רענן נעים (המערך):

אולי יותר מדי.

ראש הממשלה מ` בגין:

אני רוצה לומר לך: מי שיכול להפגין – משפיע. מי שמנהל את ענייני המדינה על–פי הכרעת הבוחר – מכריע. אתה מעלה על הדעת לסייע למפלגה האומרת במפורש בתוכניתה, שיש למסור שטחי יהודה ושומרון לידי שלטון ערבי למדינה הקרויה פלשתינית–ירדנית? זכור את מעשיך.

חבר הכנסת אמרי רון היושב פה אמר הבוקר: "במקום לנהל מאבק עקשני של תנועת העבודה להחלפת השלטון עוסקים בה במניפולציות שלטוניות. הרחבת המערך על–ידי צירוף רפ"י יגרום לכרסום האופי הסוציאליסטי שלו". אוי, שומו שמים, הסוציאליזם כבר עומד להתכרסם על–ידי שניים השבים הביתה, למערך. מה יהיה? מה יהיה?

יוסי שריד (המערך):

האם יש לך אומץ לב שמישהו יקרא כאן את מכתבך מלפני שלוש שנים?

היו"ר מ` סבידור:

חבר הכנסת יוסי שריד, אני קורא אותך לסדר. אתה לא תקבע לראש הממשלה מה לצטט ומה לא. היו פה דוברים מטעם המערך, והם יכולים היו לצטט. עכשיו אל תדבר. כבר ציטטו.

יחזקאל זכאי (המערך):

רוצים להזכיר שיש מכתב כזה.

עוזי ברעם (המערך):

אבקש רשות לשאלה.

היו"ר מ` סבידור:

רק ברשות ראש הממשלה.

ראש הממשלה מ` בגין:

לא מסכים.

אהרן הראל (המערך):

מפחד מהשאלה.

אהוד אולמרט (הליכוד):

– – –

ראש הממשלה מ` בגין:

עוד ציטטה אחת. חבר הכנסת פרס אמר הבוקר באחד מעיתוני הצהריים: "הם – כלומר, לין ופרץ – עוברים אלינו מסיבות אידיאולוגיות". אתם שמעתם את ההסכם החשאי – את הסיבות האידיאולוגיות? אחר–כך הוא הוסיף: "משה דיין עבר לליכוד ולממשלה תוך שלושה ימים". האם אין חבר הכנסת פרס יכול לומר משפט אחד בלי שיכניס בו את ההיפך מן האמת? משה דיין עבר לליכוד? אני כבר סיפרתי מה היה. הוא שאל אותי אם הצעתי שהוא יהיה שר החוץ תעמוד אם הוא יתפטר מן הכנסת – אמרתי לו: כן. אנחנו העברנו אותו מכאן לכאן? אנחנו הצענו לו, כאדם בעל פרסטיז`ה ראשונית בקרב אומות העולם, לשרת כשר החוץ.

מרדכי בן–פורת (תל"ם):

תפסיקו לרדוף את משה דיין. מה אתם מפריעים לראש הממשלה?

רוני מילוא (הליכוד):

– – –

יוסי שריד (המערך):

למה הוא לא רוצה שנקרא את המכתב הזה? הוא מפחד.

יעקב ז`אק אמיר (המערך):

"כחבר ותיק בכנסת אני יכול להודיע, כי אין כמעט מפלגה בבית–הנבחרים שלנו, אשר חבר מחבריה לא עזב אותה לאחר היבחרו. מצד שני, מעולם לא קרה שחבר כנסת אשר החליט לעזוב את מפלגתו ואת סיעתו התפטר מן הכנסת – – – ". זאת אמר ראש הממשלה בגין.

היו"ר מ` סבידור:

חבר הכנסת ז`אק אמיר, מה אתה קורא? אני חשבתי שאתה קורא את ההכרזה על אזרחות כבוד לראש הממשלה בדימונה. באמת ובתמים.

יעקב ז`אק אמיר (המערך):

אתה לא מדייק, לא קיבלתם שום אזרחות כבוד. גם את זה אתם רוצים לעוות.

חיים קופמן (הליכוד):

חבר הכנסת שריד, אתה איבדת את האומץ מזמן.

ראש הממשלה מ` בגין:

חבר הכנסת קופמן, אני מסתדר כל–כך טוב, למה תעזור לי?

היו"ר מ` סבידור:

אתם תכריחו אותי, אני מנהל כמעט 5 שעות את הישיבה הזאת, אני מוכרח לומר לכם – – –

רענן נעים (המערך):

ראש הממשלה אינו מדבר על הכלכלה.

היו"ר מ` סבידור:

חבר הכנסת רענן נעים, הרי אותך אפשר לשכנע בחיוך. הרי אתה נחמד, תן לראש הממשלה להמשיך בדבריו.

ראש הממשלה מ` בגין:

אדוני היושב–ראש, אני מבקש לסכם את דברי התשובה למתווכחים ולומר את הדברים האלה: אדוני היושב–ראש, מורי ורבותי חברי הכנסת, הממשלה לא תיפול היום. מי שהפיל היום את עצמו עמוק עמוק, שמו שמעון פרס.