תפילת השר בגין ליד הכותל המערבי

מאמר עיתון: היום
מאת:
מנחם בגין
פורסם בתאריך:
כ"ט אייר התשכ"ז, 8 ביוני 1967
מתוך:
עיתון היום, מוסף ירושלים השלמה, עמוד 2 | ארכיון מנחם בגין, P20-284
נושאים:
מורשת ישראל - אנטישמיות. שלמות המולדת - ירושלים. לאומיות - לאום יהודי (ציונות). בטחון - מלחמת ששת הימים, צבא
תפילה נרגשת זו של מנחם בגין, שאותה נשא מול הכותל המערבי למחרת איחוד ירושלים במלחמת ששת הימים, בכ"ט באייר תשכ"ז (8 ביוני 1967), מעלה על נס את הניצחון במערכה ואת גבורתו של דור הלוחמים החדש, תוך הבעת הודיה עמוקה לאלוהי ישראל על הכרתת מזימות האויב. בגין נושא תפילה לשלומם של החיילים, למען ישובו לבתיהם בשלום, ומחבר בין הריבונות המתחדשת לבין הברית ההיסטורית ושורשי האומה המקראיים. הטקסט מבטא כמיהה עזה לבניין בית המקדש, לצד שאיפה וביטחון בהמשך החיבור לחבלי המולדת האחרים בחברון ובבית לחם (קבר רחל), מתוך אמונה עמוקה בהתגשמות נבואת הנחמה המקראית של שיבת הבנים לגבולם. התפילה הודפסה במוסף מיוחד של העיתון "היום" שיצא לאור כחודש אחרי המלחמה, בו' בתמוז תשכ"ז (14 ביולי 1967). בתחתית העמוד מובאים קישורים לעמוד העיתון, לסטנוגרמה של התפילה, ולהקלטה של מנחם בגין
ציטוטים נבחרים מהמאמר חיפוש חדש

אלוקי אבותינו, אברהם יצחק ויעקב, אלוקי צבאות היה בעזרינו!

סבונו אויבים גם סבבונו והם קמו להכחידנו מגוי. אך עצתם הופרה, ומזימתם לא תקום עוד. כי קם במולדת דור חדש, דור משחררים, דור לוחמים וגבורים.

ובצאת ישראל לקראת אויב, בקעה מליבות בניו הקריאה, המהדהדת מעבר לדורות, מפי של אבי הנביאים, גואל ישראל מעבדות מצרים:

קומה ה' ויפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך! ונפיצם ונדבירם, והם נסו.

האויב המובס עדיין לא הניח נשקו; צבא ישראל מוסיף לרדפו ולהכותו.

אל אלוקי ישראל שמור על חייליך המחשלים בחרבם המנצחת את הברית בין הבתרים אשר כרתת את עם סגולתך למען ישובו הבנים לאימהותיהם והאנשים לרעיותיהם והאבות לבניהם, כי איננו אלא שארית פליטה, של עם נרדף ומושמד אשר דמו נשפך כמים מדור דור.

היום הזה ניצבים אנו בפני הכותל המערבי, שריד בית תפארתנו, בירושלים הגאולה, בעיר שחוברה לה יחדיו ונישא תפילה מלבנו, כי ייבנה בית המקדש במהרה בימינו.

ועוד נבוא חברונה, היא קרית ארבע ונשתטח על קברותיהם של אבות האומה ועוד נלך בדרך אפרתה, בואכה בית-לחם יהודה ונתפלל על קברה של רחל אמנו וזכור נזכור את דברי הנביא:

"קול ברמה נשמע, נהי בכי תמרורים, רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו; מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה, כי יש שכר לפעולתך נאום ה' ושבו בנים לגבולם".


לקריאת התפילה בעיתון "היום"

לקריאת הסטנוגרמה של התפילה

לשמיעת הקלטה של מנחם בגין נושא את התפילה